Ikarus 280.70E
Przepiękny ikarus pochodzący z Kielc o arcyciekawej konfiguracji wyposażenia. Zespół napędowy stanowi oczywiście silnik Raba D10UTS-184 ale połaczony ze skrzynią Voith D851 z retarderem! Oprócz ciekawego zestawu napędzającego autobus ma uchylne szyby co jak na ikarusa jest wyjątkiem.
Autobus w odróżnieniu od innych pojazdów z kolekcji pochodzi z Polski bo jeździł w samym jej sercu czyli w Kielcach a nie w jakiejś tam Warszawie. Tak sobie jeździł do roku 2015 i później udał się na Pomorze czyli do Gdyni a stamtąd trafił do Wrocławia gdzie wpisuje się w krajobraz po 10 sztukach autobusów tego samego typu eksploatowanych przez MPK Wrocław.
Dane techniczne:
DANE OGÓLNE: Rok produkcji 1997 Długość: 16500 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3160 mm Rozstaw osi: 5400/6200 mm Masa własna: 12500 kg Dopuszczalna masa całkowita: 22500 kg SILNIK: Rodzaj: Raba D10UTS-184 Umiejscowienie: leżący pod podłogą Liczba i układ cylindrów 6 rzędowy Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm Pojemność skokowa: 10350 cm3 Stopień sprężania: 15,3 Maksymalna moc: 184 kW przy prędkości obrotowej 1900rpm Maksymalny moment obrotowy 1140 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1 Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą SKRZYNIA BIEGÓW Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów: Voith D851 Przełożenia: I » 5,4 II » 1,36 III » 1,0 R - 4,36 MOST TYLNY: Typ: Raba 318 Przełożenie przekładni głównej: 5,65 MOST PRZEDNI: Typ: Raba MVG UKŁAD KIEROWNICZY: Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej: Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Przełożenie przekładni kierowniczej 21:1 Rodzaj wspomagania: hydrauliczne Średnica koła kierownicy 50cm Układ kierowniczy działa na koła przednie INSTALACJA ELEKTRYCZNA Napięcie znamionowe 24V Liczba i pojemność akumulatorów 2 x 180Ah Rodzaj i moc prądnicy/alternatora 2,8kW Napięcie i moc rozrusznika. 24V / 5,5kW Świece zapłonowe nie dotyczy Biegun połączony z masą. minus DANE EKSPLOATACYJNE Minimalna średnica zawracania: 22 m Maksymalna prędkość: 75 km/h Rodzaj paliwa: diesel Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3 Ilość oleju w: - silniku 22 dm3 - skrzyni biegów 13 dm3 - przekładni głównej 14 dm3 Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3 MIEJSCA: Siedzące: 35 + 1 Stojące: 105

Wygląd ogólny.

Dworzec autobusowy Śródka w Poznaniu.

Pod termami w Poznaniu.

Ikarus 280.70E w Zagórowie.