Ikarus 280.70E

Przepiękny ikarus pochodzący z Kielc o arcyciekawej konfiguracji wyposażenia. Zespół napędowy stanowi oczywiście silnik Raba D10UTS-184 ale połaczony ze skrzynią Voith D851 z retarderem! Oprócz ciekawego zestawu napędzającego autobus ma uchylne szyby co jak na ikarusa jest wyjątkiem.

Autobus w odróżnieniu od innych pojazdów z kolekcji pochodzi z Polski bo jeździł w samym jej sercu czyli w Kielcach a nie w jakiejś tam Warszawie. Tak sobie jeździł do roku 2015 i później udał się na Pomorze czyli do Gdyni a stamtąd trafił do Wrocławia gdzie wpisuje się w krajobraz po 10 sztukach autobusów tego samego typu eksploatowanych przez MPK Wrocław.

Dane techniczne:

DANE OGÓLNE:

Rok produkcji 1997	
Długość: 16500 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3160 mm
Rozstaw osi: 5400/6200 mm
Masa własna: 12500 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 22500 kg

SILNIK:
Rodzaj: Raba D10UTS-184
Umiejscowienie: leżący pod podłogą
Liczba i układ cylindrów	6 rzędowy
Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm
Pojemność skokowa: 10350 cm3
Stopień sprężania: 15,3
Maksymalna moc:  184 kW	przy prędkości obrotowej 1900rpm
Maksymalny moment obrotowy	1140 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1
Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą

SKRZYNIA BIEGÓW
Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów: Voith D851
Przełożenia:
I » 5,4
II » 1,36
III » 1,0

R - 4,36
 
MOST TYLNY:
Typ: Raba 318
Przełożenie przekładni głównej: 5,65

MOST PRZEDNI:
Typ: Raba MVG


UKŁAD KIEROWNICZY:
Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej:
    Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Przełożenie przekładni kierowniczej			21:1
Rodzaj wspomagania:			hydrauliczne
Średnica koła kierownicy					50cm
Układ kierowniczy działa na koła			przednie

INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Napięcie znamionowe					24V
Liczba i pojemność akumulatorów			2 x 180Ah
Rodzaj i moc prądnicy/alternatora			2,8kW
Napięcie i moc rozrusznika.				24V / 5,5kW
Świece zapłonowe					nie dotyczy
Biegun połączony z masą.				minus

DANE EKSPLOATACYJNE
Minimalna średnica zawracania: 22 m
Maksymalna prędkość: 75 km/h
Rodzaj paliwa: diesel
Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3
Ilość oleju w:
- silniku				22 dm3
 - skrzyni biegów 13 dm3
 - przekładni głównej 14 dm3
Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3

MIEJSCA:
Siedzące:	35 + 1
Stojące:	105


Wygląd ogólny.

Dworzec autobusowy Śródka w Poznaniu.

Pod termami w Poznaniu.

Ikarus 280.70E w Zagórowie.