Ikarus 280.17

Przedstawiony pojazd pochodzi ze specjalnej serii tego typu autobusów wyprodukowanej dla węgierskiego wojska w roku 1990. Był on wyprodukowany po dużej partii autobusów dla Polski (m. in. dla Wrocławia - seria 5304-5315) i kilku sztukach dla miasta Miszkolc. Autobusy z polskiej serii zostały wycofane z ruchu we Wrocławiu w roku 2009 a ostatni egzemplarz został zezłomowany rok później. Opisywany autobus od w/w różni się wizualnie głównie mniejszą ilością drzwi, jednakże ze względu na modułowość nadwozia ikarusów serii 200 nie wiąże się to z większą ingerencją w konstrukcję autobusu. Należy jednak zaznaczyć, że ten autobus został w takiej konfiguracji wyprodukowany w fabryce i oprócz mniejszejliczby drzwi jest wyposażony w wiekszą liczbę siedzeń i półkę na bagaże. Po opuszczeniu zakładu w Budapeszt autobus rozpoczął służbę w jednostce wojskowej Hódmezővásárhely. W 2016 roku silnik autobusu uległ awarii i przez to wycofano go z ruchu by następnie jako złom z demobilu sprzedać go firmie zajmującej się handlem mieniem wojskowym (odzież, obuwie i wyposażenie, etc.). W ten sposób autobus rok później trafił na złom w Kiskundorozsma, gdzie został wypatrzony przez obecnego właściciela i został przez niego odkupiony w grudniu 2017 r. Po długich perypetiach związanych z naprawą silnika na Węgrzech autobus trafił do Polski i jako trzeci egzemplarz zasilił kolekcję zabytkowych autobusów właściciela. Opisywany autobus jest jedynym zachowanym Ikarusem 280 w tej konfiguracji w Polsce a w połączeniu z autobusem Ikarus 260 o numerze rejestracyjnym DW38E tworzy on unikalną kolekcję na skalę europejską, ponieważ nigdzie nie ma zestawu podmiejskiego Ikarusa wersji solo (260) i przegubowej (280).

Wersja lokalna przegubowego ikarusa z Węgier, czyli takiego ikarusa, których u nas nie było. W Polsce były ikarusy 280 wykorzystywane w PKSach ale niewiele się one różniły od wersji miejskiej bo z zewnątrz co prawda była wnęka na koło zapasowe ale wewnątrz ten autobus niczym się nie różnił od wersji miejskiej. A tu mamy do czynienia z rasowym PKSem bo:

  1. jest więcej siedzeń (56 zamiast 35)
  2. są półki na bagaże
  3. jest mniej drzwi (bo tylko dwa)
Do tego mocny silnik daje odpowiednie parametry trakcyjne. Niestety skrzynia nie ma nadbiegu to tylko 80km/h wyciągniemy z niego ale w porównaniu do Jkarusów miejskich ten autobus naprawdę jedzie.

Dane techniczne:

DANE OGÓLNE:

Rok produkcji 1990	
Długość: 16500 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3160 mm
Rozstaw osi: 5400/6200 mm
Masa własna: 12500 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 22500 kg

SILNIK:
Rodzaj: Raba D10UTS-180 
Umiejscowienie: leżący pod podłogą
Liczba i układ cylindrów	6 rzędowy
Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm
Pojemność skokowa: 10350 cm3
Stopień sprężania: 15,3
Maksymalna moc:  180 kW	przy prędkości obrotowej 1900rpm
Maksymalny moment obrotowy	1140 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1
Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą

SKRZYNIA BIEGÓW
Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów Csepel ZF S6-90U-002.1
Przełożenie na poszczególnych biegach: 
I bieg 7,03
II bieg	4,09
III bieg 2,70
IV bieg	1,84
V bieg 1,40
VI bieg	1,00
bieg wsteczny: 6,48

MOST TYLNY:
Typ: Raba 118.84 
Przełożenie przekładni głównej: 5,44

MOST PRZEDNI:
Typ: Raba MVG


UKŁAD KIEROWNICZY:
Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej:
    Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Przełożenie przekładni kierowniczej			21:1
Rodzaj wspomagania:			hydrauliczne
Średnica koła kierownicy					50cm
Układ kierowniczy działa na koła			przednie

INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Napięcie znamionowe					24V
Liczba i pojemność akumulatorów			2 x 180Ah
Rodzaj i moc prądnicy/alternatora			2,8kW
Napięcie i moc rozrusznika.				24V / 5,5kW
Świece zapłonowe					nie dotyczy
Biegun połączony z masą.				minus

DANE EKSPLOATACYJNE
Minimalna średnica zawracania: 22 m
Maksymalna prędkość: 98 km/h
Rodzaj paliwa: diesel
Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3
Ilość oleju w:
- silniku				22 dm3
 - skrzyni biegów 13 dm3
 - przekładni głównej 14 dm3
Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3


Wygląd ogólny.

Wnętrze.

Wspólne zdjęcie z ikarusami z MPK Poznań.

Ikarus podczas przejazdu na linii turystycznej w Poznaniu.

Ikarus 280.17 pod strzelińcem.