Ikarus 280.17
Przedstawiony pojazd pochodzi ze specjalnej serii tego typu autobusów wyprodukowanej dla węgierskiego wojska w roku 1990. Był on wyprodukowany po dużej partii autobusów dla Polski (m. in. dla Wrocławia - seria 5304-5315) i kilku sztukach dla miasta Miszkolc. Autobusy z polskiej serii zostały wycofane z ruchu we Wrocławiu w roku 2009 a ostatni egzemplarz został zezłomowany rok później. Opisywany autobus od w/w różni się wizualnie głównie mniejszą ilością drzwi, jednakże ze względu na modułowość nadwozia ikarusów serii 200 nie wiąże się to z większą ingerencją w konstrukcję autobusu. Należy jednak zaznaczyć, że ten autobus został w takiej konfiguracji wyprodukowany w fabryce i oprócz mniejszejliczby drzwi jest wyposażony w wiekszą liczbę siedzeń i półkę na bagaże. Po opuszczeniu zakładu w Budapeszt autobus rozpoczął służbę w jednostce wojskowej Hódmezővásárhely. W 2016 roku silnik autobusu uległ awarii i przez to wycofano go z ruchu by następnie jako złom z demobilu sprzedać go firmie zajmującej się handlem mieniem wojskowym (odzież, obuwie i wyposażenie, etc.). W ten sposób autobus rok później trafił na złom w Kiskundorozsma, gdzie został wypatrzony przez obecnego właściciela i został przez niego odkupiony w grudniu 2017 r. Po długich perypetiach związanych z naprawą silnika na Węgrzech autobus trafił do Polski i jako trzeci egzemplarz zasilił kolekcję zabytkowych autobusów właściciela. Opisywany autobus jest jedynym zachowanym Ikarusem 280 w tej konfiguracji w Polsce a w połączeniu z autobusem Ikarus 260 o numerze rejestracyjnym DW38E tworzy on unikalną kolekcję na skalę europejską, ponieważ nigdzie nie ma zestawu podmiejskiego Ikarusa wersji solo (260) i przegubowej (280).
Wersja lokalna przegubowego ikarusa z Węgier,
czyli takiego ikarusa, których u nas nie było. W
Polsce były ikarusy 280 wykorzystywane w PKSach
ale niewiele się one różniły od wersji miejskiej
bo z zewnątrz co prawda była wnęka na koło zapasowe
ale wewnątrz ten autobus niczym się nie różnił
od wersji miejskiej. A tu mamy do czynienia z
rasowym PKSem bo:
- jest więcej siedzeń (56 zamiast 35)
- są półki na bagaże
- jest mniej drzwi (bo tylko dwa)
Dane techniczne:
DANE OGÓLNE: Rok produkcji 1990 Długość: 16500 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3160 mm Rozstaw osi: 5400/6200 mm Masa własna: 12500 kg Dopuszczalna masa całkowita: 22500 kg SILNIK: Rodzaj: Raba D10UTS-180 Umiejscowienie: leżący pod podłogą Liczba i układ cylindrów 6 rzędowy Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm Pojemność skokowa: 10350 cm3 Stopień sprężania: 15,3 Maksymalna moc: 180 kW przy prędkości obrotowej 1900rpm Maksymalny moment obrotowy 1140 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1 Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą SKRZYNIA BIEGÓW Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów Csepel ZF S6-90U-002.1 Przełożenie na poszczególnych biegach: I bieg 7,03 II bieg 4,09 III bieg 2,70 IV bieg 1,84 V bieg 1,40 VI bieg 1,00 bieg wsteczny: 6,48 MOST TYLNY: Typ: Raba 118.84 Przełożenie przekładni głównej: 5,44 MOST PRZEDNI: Typ: Raba MVG UKŁAD KIEROWNICZY: Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej: Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Przełożenie przekładni kierowniczej 21:1 Rodzaj wspomagania: hydrauliczne Średnica koła kierownicy 50cm Układ kierowniczy działa na koła przednie INSTALACJA ELEKTRYCZNA Napięcie znamionowe 24V Liczba i pojemność akumulatorów 2 x 180Ah Rodzaj i moc prądnicy/alternatora 2,8kW Napięcie i moc rozrusznika. 24V / 5,5kW Świece zapłonowe nie dotyczy Biegun połączony z masą. minus DANE EKSPLOATACYJNE Minimalna średnica zawracania: 22 m Maksymalna prędkość: 98 km/h Rodzaj paliwa: diesel Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3 Ilość oleju w: - silniku 22 dm3 - skrzyni biegów 13 dm3 - przekładni głównej 14 dm3 Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3

Wygląd ogólny.

Wnętrze.

Wspólne zdjęcie z ikarusami z MPK Poznań.

Ikarus podczas przejazdu na linii turystycznej w Poznaniu.

Ikarus 280.17 pod strzelińcem.