Ikarus 260.43

Wersja lokalna ikarusa z Niemiec, czyli odpowiednik naszych rodzimych Jelczy L11. Jest wyposażony w dwoje drzwi i 44 siedzenia. Głośny silnik pod podłogą to RABA D10UTS-155 i za nim znajduje się skrzynia biegów Csepel ZF6S-90.734. Dzięki temu autobus można rozpędzić prawie do 75km/h.

Niezbyt długo produkowano Ikarusy 260.43 czyli wersję podmiejską na rynek niemiecki. Zaczęto produkcję 1986 roku a zakończono w 1990. Wcześniej przewoźnicy pozamiejscy w NRD (kto pamięta ten kraj?) posiłkowali się głównie Ikarusami 260.02 z trzema drzwiami oraz ikarusami 256 i 266.

Autobus został wyciągnięty z placu kasacyjnego firmy EMKK, która po postanowiła pozwolić sprzedać autobusy w całości zamiast trzymać je po kątach zajezdni. Nastąpiła szybka decyzja i po długich przebojach sprzedano nam autobus Ikarus 260.43 mający numer rejestracyjny JSZ-370.

Pomimo ekstensywnego śledztwa nie udało się dowiedzieć skąd w Szabolcs Volan (poprzedniku EMKK) wziął się ten autobus. Bo nie był w tej firmie od nowości ale dopiero w 1996 zarejestrowano go z numerem ELJ-419. Prawdopodobnie przyjechał tam z innymi używanymi ikarusami z NRD ale z którego miasta to jak na razie nie wiadomo.

Autobus podczas służby w Szabolcs Volan jeździł w okolicach Nyjredzihazy obsługując różne wioskowe relacje. W 2017 roku postanowiono go wycofać go ze służby i stał trzy lata na zajezdni Deli Sor i tam został wypatrzony i zabrany. Planów dalszych jak na razie na ten autobus nie ma ale będzie konieczny jakiś remont poszycia i kratownicy.

Dane techniczne:

DANE OGÓLNE:

Rok produkcji 1988		
Długość: 11000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3160 mm
Rozstaw osi: 5400 mm
Masa własna: 9600 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 16000 kg

SILNIK:
Rodzaj: Raba D10UTS-155 
Umiejscowienie: leżący pod podłogą
Liczba i układ cylindrów	6 rzędowy
Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm
Pojemność skokowa: 10350 cm3
Stopień sprężania: 15,3
Maksymalna moc:  155 kW	przy prędkości obrotowej 1900rpm
Maksymalny moment obrotowy	920 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1
Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą

SKRZYNIA BIEGÓW
Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów Csepel ZF S6-90U-734.1
Przełożenie na poszczególnych biegach: 
I bieg 7,03
II bieg	4,09
III bieg 2,70
IV bieg	1,84
V bieg 1,40
VI bieg	1,00
bieg wsteczny: 6,48

MOST TYLNY:
Typ: Raba 118.84 
Przełożenie przekładni głównej: 5,44

MOST PRZEDNI:
Typ: Raba MVG

UKŁAD KIEROWNICZY:
Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej:
    Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Przełożenie przekładni kierowniczej			21:1
Rodzaj wspomagania:			hydrauliczne
Średnica koła kierownicy					50cm
Układ kierowniczy działa na koła			przednie

INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Napięcie znamionowe					24V
Liczba i pojemność akumulatorów			2 x 180Ah
Rodzaj i moc prądnicy/alternatora			2,8kW
Napięcie i moc rozrusznika.				24V / 5,5kW
Świece zapłonowe					nie dotyczy
Biegun połączony z masą.				minus

DANE EKSPLOATACYJNE
Minimalna średnica zawracania: 22 m
Maksymalna prędkość: 98 km/h
Rodzaj paliwa: diesel
Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3
Ilość oleju w:
- silniku				22 dm3
 - skrzyni biegów 13 dm3
 - przekładni głównej 14 dm3
Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3


Wygląd ogólny.

Na gruntowej drodze w lipcu 2020 roku.

Z lotu ptaka na tle szkoły w Dobrzykowicach.

Rzut z boku na nietypowy ukłąd drzwi.

Wnętrze autobusu z gustownymi siedzeniami.