Ikarus 260.43
Wersja lokalna ikarusa z Niemiec, czyli odpowiednik naszych rodzimych Jelczy L11. Jest wyposażony w dwoje drzwi i 44 siedzenia. Głośny silnik pod podłogą to RABA D10UTS-155 i za nim znajduje się skrzynia biegów Csepel ZF6S-90.734. Dzięki temu autobus można rozpędzić prawie do 75km/h.
Niezbyt długo produkowano Ikarusy 260.43 czyli wersję podmiejską na rynek niemiecki. Zaczęto produkcję 1986 roku a zakończono w 1990. Wcześniej przewoźnicy pozamiejscy w NRD (kto pamięta ten kraj?) posiłkowali się głównie Ikarusami 260.02 z trzema drzwiami oraz ikarusami 256 i 266.
Autobus został wyciągnięty z placu kasacyjnego firmy EMKK, która po postanowiła pozwolić sprzedać autobusy w całości zamiast trzymać je po kątach zajezdni. Nastąpiła szybka decyzja i po długich przebojach sprzedano nam autobus Ikarus 260.43 mający numer rejestracyjny JSZ-370.
Pomimo ekstensywnego śledztwa nie udało się dowiedzieć skąd w Szabolcs Volan (poprzedniku EMKK) wziął się ten autobus. Bo nie był w tej firmie od nowości ale dopiero w 1996 zarejestrowano go z numerem ELJ-419. Prawdopodobnie przyjechał tam z innymi używanymi ikarusami z NRD ale z którego miasta to jak na razie nie wiadomo.
Autobus podczas służby w Szabolcs Volan jeździł w okolicach Nyjredzihazy obsługując różne wioskowe relacje. W 2017 roku postanowiono go wycofać go ze służby i stał trzy lata na zajezdni Deli Sor i tam został wypatrzony i zabrany. Planów dalszych jak na razie na ten autobus nie ma ale będzie konieczny jakiś remont poszycia i kratownicy.
Dane techniczne:
DANE OGÓLNE: Rok produkcji 1988 Długość: 11000 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3160 mm Rozstaw osi: 5400 mm Masa własna: 9600 kg Dopuszczalna masa całkowita: 16000 kg SILNIK: Rodzaj: Raba D10UTS-155 Umiejscowienie: leżący pod podłogą Liczba i układ cylindrów 6 rzędowy Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm Pojemność skokowa: 10350 cm3 Stopień sprężania: 15,3 Maksymalna moc: 155 kW przy prędkości obrotowej 1900rpm Maksymalny moment obrotowy 920 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1 Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą SKRZYNIA BIEGÓW Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów Csepel ZF S6-90U-734.1 Przełożenie na poszczególnych biegach: I bieg 7,03 II bieg 4,09 III bieg 2,70 IV bieg 1,84 V bieg 1,40 VI bieg 1,00 bieg wsteczny: 6,48 MOST TYLNY: Typ: Raba 118.84 Przełożenie przekładni głównej: 5,44 MOST PRZEDNI: Typ: Raba MVG UKŁAD KIEROWNICZY: Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej: Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Przełożenie przekładni kierowniczej 21:1 Rodzaj wspomagania: hydrauliczne Średnica koła kierownicy 50cm Układ kierowniczy działa na koła przednie INSTALACJA ELEKTRYCZNA Napięcie znamionowe 24V Liczba i pojemność akumulatorów 2 x 180Ah Rodzaj i moc prądnicy/alternatora 2,8kW Napięcie i moc rozrusznika. 24V / 5,5kW Świece zapłonowe nie dotyczy Biegun połączony z masą. minus DANE EKSPLOATACYJNE Minimalna średnica zawracania: 22 m Maksymalna prędkość: 98 km/h Rodzaj paliwa: diesel Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3 Ilość oleju w: - silniku 22 dm3 - skrzyni biegów 13 dm3 - przekładni głównej 14 dm3 Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3

Wygląd ogólny.

Na gruntowej drodze w lipcu 2020 roku.

Z lotu ptaka na tle szkoły w Dobrzykowicach.

Rzut z boku na nietypowy ukłąd drzwi.

Wnętrze autobusu z gustownymi siedzeniami.