Ikarus 260.32
Wersja lokalna ikarusa z Węgier, czyli odpowiednik naszych rodzimych Jelczy L11. Jest wyposażony w dwoje drzwi i 39 siedzeń. Głośny silnik pod podłogą to RABA D10UTS-180 i za nim znajduje się skrzynia biegów Csepel ZF6S-90.002 z nadbiegiem o przełożeniu 0,8. Dzięki temu autobus można rozpędzić prawie do 100km/h.
Autobus został wyprodukowany w roku 1986 i trafił do węgierskiego PKSu czyli Volanbusza. Tam jeździł aż do roku 2009 kiedy został sprzedany prywatnej firmie, która remontowała i sprzedawała autobusy do Rosji. Udało im się kilka sprzedać do miejscowości Gubkin w obwodzie Biełgorodzkim ale ten jeden został na Węgrzech i trafił do firmy Kekes BUSZ i w niej obsługiwał linie autobusowe w rejonie Esztergom i Dorog. Później trafił na południe Węgier do miejscowości Puszpokladanj i stamtąd w 2014 został numerem dwa w Polskiej Kolekcji Autobusów Ikarus.
Autobus okazał się na tyle dobry, że w 2015 pojechaliśmy nim po raz kolejny na Węgry do miejscowości Ozd na wycieczkę. W kwietniu 2016 roku podczas podróży do Miszkolca autobus uległ kolizji w Oławie i wskutek tego trzeba było go polakierować ponownie i dokonać bieżących napraw blacharskich.
W kolejnym roku wybraliśmy się autobusem do Tatabanyi na Węgry, kiedy to odwiedziliśmy też Budapeszt. W 2018 roku obsługiwaliśmy specjalną linię turystyczną w czeskiej Pradze z okazji Dnia Autobusowego w Letnianach.
Mieszkańcy Wrocławia mieli okazję przejechać się tym autobusem z okazji Nocy Muzeów w roku 2017, 2018 i 2019 oraz z okazji Dni Otwartych Popowice od 2017 roku.
Dane techniczne:
DANE OGÓLNE: Rok produkcji 1986 Długość: 11000 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3160 mm Rozstaw osi: 5400 mm Masa własna: 9600 kg Dopuszczalna masa całkowita: 16000 kg SILNIK: Rodzaj: Raba D10UTS-180 Umiejscowienie: leżący pod podłogą Liczba i układ cylindrów 6 rzędowy Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm Pojemność skokowa: 10350 cm3 Stopień sprężania: 15,3 Maksymalna moc: 180 kW przy prędkości obrotowej 1900rpm Maksymalny moment obrotowy 1140 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1 Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą SKRZYNIA BIEGÓW Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów Csepel ZF S6-90U-002.1 Przełożenie na poszczególnych biegach: I bieg 7,03 II bieg 4,09 III bieg 2,45 IV bieg 1,50 V bieg 1,00 VI bieg 0,81 bieg wsteczny: 6,48 MOST TYLNY: Typ: Raba 118.84 Przełożenie przekładni głównej: 5,44 MOST PRZEDNI: Typ: Raba MVG UKŁAD KIEROWNICZY: Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej: Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Przełożenie przekładni kierowniczej 21:1 Rodzaj wspomagania: hydrauliczne Średnica koła kierownicy 50cm Układ kierowniczy działa na koła przednie INSTALACJA ELEKTRYCZNA Napięcie znamionowe 24V Liczba i pojemność akumulatorów 2 x 180Ah Rodzaj i moc prądnicy/alternatora 2,8kW Napięcie i moc rozrusznika. 24V / 5,5kW Świece zapłonowe nie dotyczy Biegun połączony z masą. minus DANE EKSPLOATACYJNE Minimalna średnica zawracania: 22 m Maksymalna prędkość: 98 km/h Rodzaj paliwa: diesel Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3 Ilość oleju w: - silniku 22 dm3 - skrzyni biegów 13 dm3 - przekładni głównej 14 dm3 Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3

Wygląd ogólny.

Wnętrze.

W Pradze podczas Dnia Autobusowego w Letnianach.

Wspólne zdjęcie z Ikarusami w Tatabanya.