Ikarus 260.32

Wersja lokalna ikarusa z Węgier, czyli odpowiednik naszych rodzimych Jelczy L11. Jest wyposażony w dwoje drzwi i 39 siedzeń. Głośny silnik pod podłogą to RABA D10UTS-180 i za nim znajduje się skrzynia biegów Csepel ZF6S-90.002 z nadbiegiem o przełożeniu 0,8. Dzięki temu autobus można rozpędzić prawie do 100km/h.

Autobus został wyprodukowany w roku 1986 i trafił do węgierskiego PKSu czyli Volanbusza. Tam jeździł aż do roku 2009 kiedy został sprzedany prywatnej firmie, która remontowała i sprzedawała autobusy do Rosji. Udało im się kilka sprzedać do miejscowości Gubkin w obwodzie Biełgorodzkim ale ten jeden został na Węgrzech i trafił do firmy Kekes BUSZ i w niej obsługiwał linie autobusowe w rejonie Esztergom i Dorog. Później trafił na południe Węgier do miejscowości Puszpokladanj i stamtąd w 2014 został numerem dwa w Polskiej Kolekcji Autobusów Ikarus.

Autobus okazał się na tyle dobry, że w 2015 pojechaliśmy nim po raz kolejny na Węgry do miejscowości Ozd na wycieczkę. W kwietniu 2016 roku podczas podróży do Miszkolca autobus uległ kolizji w Oławie i wskutek tego trzeba było go polakierować ponownie i dokonać bieżących napraw blacharskich.

W kolejnym roku wybraliśmy się autobusem do Tatabanyi na Węgry, kiedy to odwiedziliśmy też Budapeszt. W 2018 roku obsługiwaliśmy specjalną linię turystyczną w czeskiej Pradze z okazji Dnia Autobusowego w Letnianach.

Mieszkańcy Wrocławia mieli okazję przejechać się tym autobusem z okazji Nocy Muzeów w roku 2017, 2018 i 2019 oraz z okazji Dni Otwartych Popowice od 2017 roku.

Dane techniczne:

DANE OGÓLNE:

Rok produkcji 1986		
Długość: 11000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3160 mm
Rozstaw osi: 5400 mm
Masa własna: 9600 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 16000 kg

SILNIK:
Rodzaj: Raba D10UTS-180 
Umiejscowienie: leżący pod podłogą
Liczba i układ cylindrów	6 rzędowy
Średnica cylindra / skok tłoka: 121/150mm
Pojemność skokowa: 10350 cm3
Stopień sprężania: 15,3
Maksymalna moc:  180 kW	przy prędkości obrotowej 1900rpm
Maksymalny moment obrotowy	1140 daNm przy prędkości obrotowej 1100rpm1
Rodzaj (system) chłodzenia wodny, wymuszony pompą

SKRZYNIA BIEGÓW
Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów Csepel ZF S6-90U-002.1
Przełożenie na poszczególnych biegach: 
I bieg 7,03
II bieg	4,09
III bieg 2,45
IV bieg	1,50
V bieg 1,00
VI bieg	0,81
bieg wsteczny: 6,48

MOST TYLNY:
Typ: Raba 118.84 
Przełożenie przekładni głównej: 5,44
 

MOST PRZEDNI:
Typ: Raba MVG


UKŁAD KIEROWNICZY:
Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej:
    Csepel – Bendiberica, śrubowo-kulkowy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym.
Przełożenie przekładni kierowniczej			21:1
Rodzaj wspomagania:			hydrauliczne
Średnica koła kierownicy					50cm
Układ kierowniczy działa na koła			przednie

INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Napięcie znamionowe					24V
Liczba i pojemność akumulatorów			2 x 180Ah
Rodzaj i moc prądnicy/alternatora			2,8kW
Napięcie i moc rozrusznika.				24V / 5,5kW
Świece zapłonowe					nie dotyczy
Biegun połączony z masą.				minus

DANE EKSPLOATACYJNE
Minimalna średnica zawracania: 22 m
Maksymalna prędkość: 98 km/h
Rodzaj paliwa: diesel
Liczba i pojemność zbiorników paliwa: 1 szt/ 260 dm3
Ilość oleju w:
- silniku				22 dm3
 - skrzyni biegów 13 dm3
 - przekładni głównej 14 dm3
Pojemność układu chłodzenia: 60 dm3


Wygląd ogólny.

Wnętrze.

Ikarus 260.32 na tle Tatr w Popradzie. Fot. Sławomir Kwiatkowski phototrans.eu

W Pradze podczas Dnia Autobusowego w Letnianach.

Wspólne zdjęcie z Ikarusami w Tatabanya.